Wij zijn de Academische Opleidingsschool

Bij ons leer je van de praktijk en van elkaar. Of je nu in het tweede jaar van je opleiding zit, bijna klaar bent of zij-instromer bent: hier word je de docent die je wilt zijn.

Je leert van onze onderzoekende, ontwikkelingsgerichte collega’s. Je leert van onze coaches, die je feilloos op je talenten wijzen en je laten ontdekken wat je kunt en wat je echt wilt.

Je leert ook van je eigen, eigenwijze leerlingen. En je leert van onze leergemeenschappen, waar we samen antwoorden ontdekken op ingewikkelde vragen. En natuurlijk leer je van alle andere docenten in opleiding.

Want we hebben allemaal hetzelfde doel: het best mogelijke onderwijs.
Welkom bij de Academische Opleidingsschool Wijzer in onderwijs

Krachtige partners

Bij ons vind je een werkplek op de school die bij je past en die samenwerkt met het instituut waaraan je studeert.
We zijn niet alleen vmbo, havo, vwo en gymnasium, maar je vindt bij ons ook Jenaplan, Technasium, een school met een cultuurprofiel en onderwijs gebaseerd op gepersonaliseerd leren.

Onze scholen

Onze instituten

En we zijn:

Met elkaar ontwikkelen we een praktijkcurriculum waarmee je verder komt. We geven les, begeleiden je en zorgen dat werkplekleren en onderzoek nauw op elkaar aansluiten.

Dit mag je verwachten

We verwachten van jou een onderzoekende houding en we geven zelf natuurlijk het goede voorbeeld. Dat zie je al aan onze Expertisegroep Opleiden. Daarin verbeteren onze school- en instituutsopleiders het werkplekleren op elke school. En dat merk je aan de manier waarop we jou weer begeleiden.

Ook ontstaan zo nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld over werkplekbegeleiding en onderwijsvernieuwingen. Onze Expertisegroep Onderzoek geeft het goede voorbeeld. De onderzoeksbegeleiders van onze instituten en onze scholen zoomen samen in op onze onderzoekspraktijk en ontdekken hoe en waar het beter kan.

En ... we gaan natuurlijk regelmatig in gesprek met jou. Want jij weet misschien nog wel het beste of wat wij bieden, werkt voor een docent in opleiding.

De school en vooral mijn begeleider heeft mij veel vrijheid gegeven om mezelf, mijn rol als docent, mijn manier van lesgeven en de school te ontdekken. Ze wist mij te triggeren en aan zelfontwikkeling te laten werken, maar gaf me nooit het idee dat ze er niet voor mij was.

Mijn werkplekbegeleider ondersteunde het uitproberen van nieuwe werkvormen en gebruikte ze zelf ook in zijn les. Er heerste een prettige sfeer binnen de sectie en op school, waardoor het een veilige leeromgeving voor mij was.